sâmbătă, 17 noiembrie 2012

Beirette SL 100


Nostalgia timpurilor demult apuse, a lentilelor prăfuite, a peliculei zdrenţuite, întotdeauna îşi va avea locul său binemeritat în inimile fotografilor fie ei amatori sau profesionişti. Clar, timpul nu stă în loc (nici măcar cel de expunere J ), dar cu siguranţă se cuvine să ne cinstim bătrânii, iar din categoria Oldies but Goldies, sau „de la lume adunate şi-napoi la lume date” o să vorbesc despre Beirette SL 100, aparat compact cu vizor de construcţie germană care apare pe piaţă în 1972, dar a cărui istorie începe undeva prin anii 1950, când Karl Pouva, creează Pouva Start. Însă după îndelungi răscoliri economice postbelice, Karl Pouva AG (VEB Fototechnik Freital în 1939), se va uni cu firma privată Woldemar Beier Werk (1972), sub numele de Kamerafabrik Freital. Astfel, mai vechea Pouva Start sub tutela Kamerafabrik Freital va deveni mai târziu, Beirette SL 100










Aparatul este unul proiectat pentru uzul fotografilor amatori, dotat cu un obiectiv CHROMAR de 52 mm, ce poate fi setat manual pe trei stări, şi anume 1-3 m, 3-8, 8 – infinit. Folosea filme de 35 mm ASA 50-100 încărcate într-o casetă tip mosor, cu 12 cadre. Filmul era rulat prin butonul tip rigla de pe spatele aparatului, astfel că obturatorul nu era eliberat accidental, ceea ce ar fi putut duce la o suprapunere de cadre pe aceeaşi poziţie a filmului. Aparatul mai dispunea de 2 viteze de declanşare 1/30s şi 1/125s, ambele putând fi sicronizate cu un blitz electronic, însă cu diafragma fixată pe poziţia 1:11. Distanţa minimă de fotografiere era de 1 m.
Şi fiindcă este cinstit şi frumos să evocăm şi creatorul istoriei Beirette SL 100, Karl Pouva s-a născut în Deuben în 21 noiembrie 1903 şi a murit în 16 ianuarie 1989. A fondat Karl Pouva AG în Freital în 1939, a produs primul aparat de mărit pentru diapozitive (Pouva Magica) ce folosea ca sursă de lumină un bec cu incandescenţă de 40 W şi avea carcasă de bachelită.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu