Nostalgia timpurilor demult apuse, a lentilelor prăfuite, a peliculei
zdrenţuite, întotdeauna îşi va avea locul său binemeritat în inimile
fotografilor fie ei amatori sau profesionişti. Clar, timpul nu stă în loc (nici
măcar cel de expunere J ), dar cu siguranţă se cuvine să ne
cinstim bătrânii, iar din categoria Oldies but Goldies, sau „de la lume adunate
şi-napoi la lume date” o să vorbesc despre Beirette SL 100, aparat compact cu
vizor de construcţie germană care apare pe piaţă în 1972, dar a cărui istorie
începe undeva prin anii 1950, când Karl Pouva, creează Pouva Start. Însă după
îndelungi răscoliri economice postbelice, Karl Pouva AG (VEB Fototechnik
Freital în 1939), se va uni cu firma privată Woldemar Beier Werk (1972), sub
numele de Kamerafabrik Freital. Astfel, mai vechea Pouva Start sub tutela Kamerafabrik
Freital va deveni mai târziu, Beirette SL 100
Aparatul este unul proiectat pentru uzul fotografilor amatori, dotat cu un
obiectiv CHROMAR de 52 mm , ce poate fi setat manual pe trei stări,
şi anume 1-3 m , 3-8, 8 – infinit. Folosea filme de 35 mm ASA 50-100 încărcate într-o casetă tip
mosor, cu 12 cadre. Filmul era rulat prin butonul tip rigla de pe spatele
aparatului, astfel că obturatorul nu era eliberat accidental, ceea ce ar fi
putut duce la o suprapunere de cadre pe aceeaşi poziţie a filmului. Aparatul
mai dispunea de 2 viteze de declanşare 1/30s şi 1/125s, ambele putând fi
sicronizate cu un blitz electronic, însă cu diafragma fixată pe poziţia 1:11.
Distanţa minimă de fotografiere era de 1 m .
Şi fiindcă este cinstit şi frumos să evocăm şi creatorul istoriei Beirette
SL 100, Karl Pouva s-a născut în Deuben în 21 noiembrie 1903 şi a murit în 16
ianuarie 1989. A fondat Karl Pouva AG în Freital în 1939, a produs primul aparat de mărit pentru
diapozitive (Pouva Magica) ce folosea ca sursă de lumină un bec cu
incandescenţă de 40 W şi avea carcasă de bachelită.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu